Právní forma : spolek
IČO: 228 97 917
L 5957 vedená u Krajského soudu v Plzni
zapsaného dne 1.ledna 2014
Datum vzniku:
16.března 2011
Sídlo:
Kolinec č.p. 12, 341 42 Kolinec
Kancelář:
Velichovská 1701/9
155 00 Praha 5
GSM: 731 409 667, 734 101 620
e-mail: info@sdruzenioptiku.cz
Kampaň Bezpečně za volantem – Péče o zrak určená především řidičům motorových vozidel se sestává z bezplatného screeningu zraku.
V osvětové kampani „Bezpečně za volantem &
Péče o zrak“ jde
především o:
Preambule
Zrak je jeden z nejdůležitějších smyslů, který člověk má. Vnímáme jím až 80 % všech vjemů okolo sebe. Mezinárodní sdružení optiků se rozhodlo i v letošním roce 2015 prověřit stav zraku řidičů na českých silnicích už podruhé, a to pod záštitou ředitele Dopravní policie ČR pana Tomáše Lercha. Z dostupných informací víme, že jako jediné v Evropě má MSOO, o.s., k dispozici cenné údaje o stavu zraku řidičů na silnicích v ČR.
Zrak českých řidičů
V průběhu měsíce května probíhal na vybraných čerpacích stanicích Shell ve všech krajích ČR screening řidičů pořádaný Mezinárodním sdružením optiků a optometristů (MSOO) zaměřený na zrak a význam nošení brýlí či kontaktních čoček za volantem. Partnery celé akce byly firma Rodenstock (německý výrobce brýlových skel pro řidiče), společnost Shell Czech Republic, Auto Charouz a firma Oculus (dodavatel přístrojů pro oční optiku). Měření probíhalo ve 14 krajích České republiky a celkově se jej zúčastnilo 900 řidičů, kteří měli chuť a nebáli se zjistit, jak jsou na tom se svým zrakem.
Průběh testování zraku
Řidiči, kteří navštívili čerpací stanice, si mohli nechat otestovat svůj zrak na autorefraktometru a následně bylo jejich vidění podrobeno zkoušce zrakové ostrosti, která spočívala v rozlišení znaku v odpovídající vzdálenosti každým okem zvlášť a poté oběma dohromady. A to s odpovídající korekční pomůckou, kterou používají při řízení motorového vozidla. Řidiči byli s naměřenými výsledky ihned seznámeni a ti s horší rozlišovací schopností (pod 70 %) byli upozorněni na nevhodnost usednutí za volant. Česká norma určuje, že na silnice mohou vyrazit řidiči se zrakovou ostrostí do 70 %. Do zrakové ostrosti 50 % jsou způsobilí na základě odborného vyšetření a se zrakovou ostrostí pod 50 % by za volant určitě usednout neměli.
Porovnání s rokem 2013
V roce 2013 proběhlo pod záštitou Mezinárodního sdružení optiků a optometristů obdobné měření, které probíhalo ve spolupráci policie České republiky. Měření se provádělo nejen v ideálním stavu, jako v tomto roce, ale i za simulace zhoršených zrakových podmínek. Celkově bylo v roce 2013 vyšetřeno 589 řidičů a zrakovou ostrost menší než 70% mělo 6% z vyšetřovaných. Je vidět, že bohužel na silnicích osob se špatnou kvalitou zraku neubývá, ale jejich počet se nepatrně zvyšuje, neboť v roce 2015 již byl počet těchto osob roven 7%.
Závěr screeningu
Je důležité si uvědomit, že z 900 testovaných osob celých 7% nemělo zrakové schopnosti takové, aby se mohli zúčastnit silničního provozu a přesto na čerpací stanici přijeli motorovým vozidlem. Dále je potřebné poukázat na nesprávnost zvolené korekce – je zbytečné mít optickou pomůcku, která zrakovou ostrost dostatečně nelepší. Výsledky byly měřené při optimálních podmínkách, je však důležité mít na paměti, že při mlze, dešti či za tmy, kdy viditelnost není ideální, se nedostatečná zraková ostrost u řidičů projeví ještě více.
Hlavním cílem této jedinečné kampaně je upozornit české řidiče, že by bylo vhodné, pokud se chtějí účastnit silničního provozu, mít v pořádku i svůj zrak a starat se o něj dříve, než je pozdě. Pokud totiž člověk se zrakovou ostrostí odpovídající 100% uvidí překážku a začne brzdit, ten, který má zrakovou ostrost 80% ji uvidí mnohem později a jeho reakce jsou tak značně opožděné. Každý sám by se měl zamyslet, jestli chce sebe a své okolí vystavovat takovému riziku. Péče o váš zrak je investicí do budoucna, tak se o něj nebojte starat už nyní a šetřit tak sebe i své okolí.
Na závěr patří velké poděkování našim partnerům a to hlavnímu partneru akce společnosti Shell a celému personálu v navštívených čerpacích stanicích, kteří umožnili proběhnutí screeningu v tak velkém rozsahu a měli trpělivost při průběhu celého měření. Dále bychom rádi poděkovali generálnímu partneru, firmě Rodenstock, výrobci brýlových skel a speciálních brýlových skel pro řidiče a v neposlední řadě i všem ostatním partnerům, firmě A.CHAROUZ, která poskytla bezpečný vůz pro celý štáb osvětové kampaně, společnosti OCULUS, dodavateli optických přístrojů pro oční optiky, bez kterých by tato kampaň nemohla proběhnout v tak velkém rozsahu.