ANKETA NA TÉMA BRÝLE " HOTOVKY" | SDRUŽENÍ OPTIKŮ - Mezinárodní sdružení optiků a optometristů

ANKETA NA TÉMA BRÝLE

Záštita ředitele ŘSDP

Záštitu ředitele služby dopravní policie nad osvětovou komunikační kampaní "Bezpečně za volantem - Péče o zrak 2015" přejal 
plk. Ing. Tomáš LERCH
Dokument (pdf...)

Kontakt

Mezinárodní sdruženi
optiků a optometristů, o.s.

Právní forma : spolek
IČO: 228 97 917
L 5957 vedená u Krajského soudu v Plzni
zapsaného dne 1.ledna 2014

Datum vzniku:
16.března 2011
Sídlo:
Kolinec č.p. 12, 341 42 Kolinec       

Kancelář: 
Velichovská 1701/9
155 00 Praha 5

GSM: 731 409 667, 734 101 620

e-mail: info@sdruzenioptiku.cz

Seriál Víš, jak vidíš

1. díl

2. díl

3. díl

Osvětová kampaň „Bezpečně za volantem – PÉČE O ZRAK“, vstoupila do podvědomí veřejnosti v roce 2013, kdy probíhala na odstavných parkovištích v jednotlivých krajích ČR za asistence Dopravní policie a koordinátorů BESIPu. Mezinárodní sdružení optiků a optometristů se rozhodlo úspěšnou akci v letošním roce zopakovat v prostorách partnera kampaně, sítě čerpacích stanic Shell, za asistence optiků a optometristů. Přesná místa screeningu zraku naleznete na www.sdruzenioptiku.cz

Kampaň Bezpečně za volantem – Péče o zrak určená především řidičům motorových vozidel se sestává z bezplatného screeningu zraku.


V osvětové kampani „Bezpečně za volantem & Péče o zrak“ jde především o:

1/ seznámení s riziky špatné korekce nebo nedostatečné korekce zraku,
2/ doporučení optimální korekce pro řidiče a ostatní účastníky silničního provozu,
3/ upozornění na nebezpečnost brýlí tzv. „hotovek,“
4/ vysvětlení výhod kontrol zraku ve specializovaných optikách, které mají oprávnění k měření zraku
Realizační tým:

 

Anketa na téma brýle " hotovky"

 

V současné době se stále více rozvíjí nabídka korekčních brýlí na pultech obchodních řetězců. Jedná se o řetězce v supermarketech i drogeriích či dokonce stánkách našich vietnamských podnikatelů. Jak reagujete na tuto skutečnost a co byste rádi sdělili našim čtenářům, kteří raději dají přednost levným brýlím v „ potravinách“ než kvalitním brýlím v optikách?

 

Odpověď:

Toto téma se probírá snad na  každé optice.  Můžeme se na něj podívat z dvou pohledů a to zákazníka a optika.

 Zákazník, nebo také uživatel, nositel brýlí se mylně domnívá, že mu tak to zakoupené brýle stačí, že na ně dobře vidí, vždyť si je přece vyzkoušel. Nezajímá ho, jsou-li správně vyrobené, vycentrované přímo na jeho oko, jsou-li hodnoty, které si zvolil ty správné, jsou-li brýle bez skrytých vad, skreslení, čočky správně zasazené v obrubě. Brýle se mu líbí, měl je hned a ještě si dokonce mohl vybrat z několika modelů a ta cena? J To, že mu můžou způsobit potíže, nevhodnou centrací si například  navodil prismu, o které neví a to má většina těchto uživatelů,  při chvilkovém nasazení neměl možnost to ani postřehnou, že si kazí oči nevhodnou korekcí, to už neřeší, jde přece o cenu.

A co na to optik, to je odborník, co ví, jak mají správné brýle vypadat, co je pro zákazníka vhodné. Ví, že nejdříve než se začne s výběrem je třeba znát přesnou korekci, potom umí nositele brýlí vyměřit pro následující centraci čoček a navíc dokáže poradit a to ohledně vhodnosti brýlí, tak i čoček. Nesáhne do ,,šuplíku‘‘ a nevytáhne brýle, ale za tím vším se skrývá jeho práce a to od vyšetření, výběru s poradenstvím, zábrus, tak i předání a vyzkoušení a rady jak s brýlemi správně zacházet, pak je jasné, že nemůže mít ceny jako např. vietnamští prodejci, co o tom, jak by se měli brýle správně prodávat nemají ani zdání, zato ví jak vydělávat a co lidé chtějí. Otázkou je, chtějí-li to tak skutečně. Chtějí si kupovat další pochybné brýle a to každý půl rok o něco silnější??????

Marie Hyťhová DiS.

SALES MANAGER

 

Odpověd

Vše je o penězích a lidech. Jsou lidi, kteří dají peníze raději do jídla, hlavně aby ho bylo hodně, než do kvalitních brýlí na optice. To si raději koupí hotovky za 50,-. Jediné řešení je zákaz prodeje hotových brýlí s tím, že to při dlouhodobém používání vážně poškozuje zrak . Svého času musela být u těchto hotových brýlí cedulka s tím, že tyto brýle nesmí být používány dlouhodobě . Vsoučasné době jsem to nikde neviděl.

 

 

Odpověď:

Odpověď je jednoduchá - sám bych si takový produkt nekoupil. Totiž riskovat s tím nejcennějším je hazard, který se nemusí vyplatit, za levný produkt a bez odborné pomoci očního specialisty se snadno může stát, že zraková pomůcka nejen že nebude vyhovovat, nevyřeší zrakový problém, ale navíc ještě může způsobit zhoršení zraku, který jsme vlastně v první řadě chtěli vylepšit.

STANISLAV JAHODA

výkonný ředitel / chief executive officer

 

Odpověď:

 

Takový nákup pochopím, jako momentální řešení průšvihu, kdy se stane něco s korekční pomůckou, kterou běžně používám a urychleně potřebuji situaci řešit a není po ruce oční specialista. Pokud jde ale člověk cíleně zakoupit k těmto prodejcům brýle jen aby ušetřil, potom bych mu doporučoval, aby se v těch potravinách, nebo u vietnamského prodejce rovnou přeptal, zda by mu opláchnutým příborem jeho dioptrie se slevou také neodoperovali. Jistě skvěle na svém zdraví ušetří. A cestou z takového nákupu se může u svého specialisty v pneuservisu stavit pro rohlíky a maso.

 

Martin Höck

velkoobchod s kontaktními čočkami Wixi s.r.o.

 

 

Odpověď:

Pořízení brýlí v těchto „obchodech“ opravdu nedoporučuji. Tyto brýle  mohou bohužel  více uškodit než ulevit. Aby brýle správně působili, musí být připraveny přesně pro vás. V první řadě jsou to hlavně dioptrie. Spousta lidí přichází do těchto „obchodů“ a zkoušejí, která dioptrie mu  bude asi nejvíce vyhovovat. Lidé si často neuvědomují, že dioptrie na pravém a levém oku mohou být rozdílné, případně mohou mít další  oční vady jako např.astigmatismus. Dalším podstatným  problémem je centrace těchto brýlí. Aby byly brýle opravdu korekční pomůckou musí být přesně vycentrovány, tak aby ohnisko čočky brýlí odpovídalo ohnisku našeho oka. To u brýlí ze supermarketu či drogérie samozřejmě není možné.  Koupí takových brýlí pak vlastně nemoc očí samy vytváříme. Dioptrie je pouze vada oka, ale tím, že nedodržíme centraci, můžeme navodit šilhání, bolesti hlavy, rychlejší únavu, podrážděnost (astenopické obtíže).

A ještě bychom se mohli podívat na kvalitu těchto brýlí z „potravin“.  V těchto brýlích jsou zasazeny obyčejné plastové brýlové čočky, které nemají žádné povrchové úpravy. Nejsou tvrzené, tudíž se velmi rychle poškrábnou, není zde žádný antireflex, který umožňuje ostřejší vidění při stejných světelných podmínkách a redukuje odlesky.

Co se dále týče výběru obrub, tak v těchto obchodech není k dispozici větší škála různých modelů.  Nakupující tedy nemá  z čeho vybírat. V tu chvíli neřeší zda jsou mu brýle malé či velké. Ale pak doma, když si začne číst delší dobu, zjišťuje, že ho brýle za ušima nepříjemně tlačí, na nose má otlaky, nebo naopak mu pořád padají. A málokterý optik Vám takovéto brýle upraví. Většinou jsou to nekvalitní plasty a kovy, které při sebemenších úpravách praskají.

Jednoduše řečeno,  ano, v optice si připlatíte, ale dostanete brýle přesně takové jaké potřebujete – dioptrie, centrace, kvalita brýlových čoček, správná volba obruby. Brýle, které Vám nevydrží měsíc, ale třeba tři roky.

Adéla Maroszová – hlavní optometrista GrandOptical

 

 

Zásadně nesouhlasím s prodejem korekčních pomůcek, jako jsou dioptrické brýle # a kontaktní čočky jinde, než jsou k tomu určené specializované prodejny a # pracoviště. Jedná se většinou o nekvalitní produkty, které nelze upravit tak, # aby správně plnily svoji funkci. A o tu jde především. Ve výsledku může dojít k # poškození zraku a nesprávnému návyku v používání těchto prostředků. Zdravotnické # pomůcky, kterými brýle bezpochyby jsou, určitě nepatří k běžnému pultovému # prodeji. Pořídili byste si například invalidní vozík, berle nebo naslouchadlo na # stánku? Pak přeji hodně odvahy ve vašem životě."

Mgr. Pavel Beneš

 

 

odpověď

Reakce na tuto skutečnost je velmi těžká, protože informovanost o potřebách kvalitní korekční pomůcku, vycházející ze správné korekce, správně zvolené obruby a v neposlední řadě správně zvolených,kvalitních a přesně centrovaných brýlových čoček je mezi lidmi minimální. Proto bych ráda pro vysvětlení použila toto přirovnání: pokud člověk potřebuje zubní protézu, jde za svým zubním lékařem, který ho vyšetří a připraví protézu přímo pro něj a to tak, aby byla plně funkční a sloužila jako vlastní chrup. Člověk potřebující zubní protézu nejde do drogerie a nekoupí si nějakou univerzální zubní protézu, která se tak nějak dá do pusy a tak nějak plní svou funkci. Člověk se sice nenají, ale má pusu plnou zubů…

Ing. Natálie Pernicová, Natalie Optik s.r.o.

 

odpověď

V naší optice hotové brýle neprodáváme a všem zákazníkům vysvětlujeme, že je důležité brýle správně vyrobit. Každý z nás má jiný rozestup očí a každé obruby sedí jinak, proto je třeba umístit střed čoček v obrubách proti středu zornic.Tzv."hotovky"můžeme doporučit pouze na přechodnou dobu a krátkodobé čtení jídelního lístku nebo jízdního řádu.Čočky jsou totiž většinou nekvalitní a centrace je univerzální.Oči máme jen jedny a je pouze na nás,jak se o ně budeme starat.

Dolejšová Renáta,Oční optika JL

 

 

 

O měření zraku a snížení věkové hranice na přeměření zraku u řidičů jsme se zeptali Prim. MUDr. Pavla Stodůlky, jednoho z nejlepších očních lékařů v České republice.

Jaký je Váš názor pane primáři na snížení věkové hranice měření zraku aktivních řidičů a řidičů z povolání

Myslím, že kontroly zraku jsou podstatným prvkem pro zajištění bezpečnosti na cestách. Dobrý zrak a vhodná korekce očních vad ať už brýlemi, kontaktními čočkami nebo laserovou operací jsou předpokladem, aby řidič nebyl na cestě nebezpečným pro sebe i ostatní. Občas slýchám: „však já jezdím jen pomalu a tam, kde to znám“. Jenomže na cestách nás může kdykoliv potkat nečekaná situace a špatné vidění podstatně snižuje šanci na to, že ji řidič vyřeší správně a včas.

Je podle vás snížení věkové hranice měření zraku řešením pro snížení nehodovosti.

Je to jen součást mnoha dalších opatření, ale je podstatná a správná.

Jak často a od jaké věkové hranice by měli řidiči přeměřovat zrak.

Požadavky by se měly lišit pro amatérské a profesionální a řidiče. Častost kontrol by se měla se zvyšujícím věkem také zvyšovat.

Prim. MUDr. Pavel Stodůlka, Ph.D.

Webdesign & hosting & Šumava: ŠumavaNet.CZ