JSTE ŘIDIČ? OTESTUJTE OSTROST SVÉHO VIDĚNÍ. | SDRUŽENÍ OPTIKŮ - Mezinárodní sdružení optiků a optometristů

JSTE ŘIDIČ? OTESTUJTE OSTROST SVÉHO VIDĚNÍ.

Záštita ředitele ŘSDP

Záštitu ředitele služby dopravní policie nad osvětovou komunikační kampaní "Bezpečně za volantem - Péče o zrak 2015" přejal 
plk. Ing. Tomáš LERCH
Dokument (pdf...)

Kontakt

Mezinárodní sdruženi
optiků a optometristů, o.s.

Právní forma : spolek
IČO: 228 97 917
L 5957 vedená u Krajského soudu v Plzni
zapsaného dne 1.ledna 2014

Datum vzniku:
16.března 2011
Sídlo:
Kolinec č.p. 12, 341 42 Kolinec       

Kancelář: 
Velichovská 1701/9
155 00 Praha 5

GSM: 731 409 667, 734 101 620

e-mail: info@sdruzenioptiku.cz

Osvětová kampaň „Bezpečně za volantem – PÉČE O ZRAK“, vstoupila do podvědomí veřejnosti v roce 2013, kdy probíhala na odstavných parkovištích v jednotlivých krajích ČR za asistence Dopravní policie a koordinátorů BESIPu. Mezinárodní sdružení optiků a optometristů se rozhodlo úspěšnou akci v letošním roce zopakovat v prostorách partnera kampaně, sítě čerpacích stanic Shell, za asistence optiků a optometristů. Přesná místa screeningu zraku naleznete na www.sdruzenioptiku.cz

Kampaň Bezpečně za volantem – Péče o zrak určená především řidičům motorových vozidel se sestává z bezplatného screeningu zraku.


V osvětové kampani „Bezpečně za volantem & Péče o zrak“ jde především o:

1/ seznámení s riziky špatné korekce nebo nedostatečné korekce zraku,
2/ doporučení optimální korekce pro řidiče a ostatní účastníky silničního provozu,
3/ upozornění na nebezpečnost brýlí tzv. „hotovek,“
4/ vysvětlení výhod kontrol zraku ve specializovaných optikách, které mají oprávnění k měření zraku
Realizační tým:

 

  


Představení osvětové kampaně
BEZPEČNĚ ZA VOLANTEM PÉČE O ZRAK 2018

Již šestým rokem pořádá MSOO, o.s., (Mezinárodní sdružení optiků a optometristů ČR) ve spolupráci s krajskými a okresními městy a jejich informačními centry osvětovou kampaň Bezpečně za volantem – péče o zrak. Záštitu nad touto kampaní převzal BESIP Ministerstva dopravy.

Hlavními partnery jsou: společnost Bausch Lomb, výrobce a distributor kontaktních čoček, společnosti Rodenstock, výrobce a distributor brýlových čoček, a společnost New Line Optics, distributor značkových brýlových obrub.

Zahájení kampaně proběhne 30.dubna 2018 formou billboardů v trvání 1měsíce, distribucí publikací Bezpečně za volantem – péče o zrak na informační centra v ČR a následně pak v měsíci červnu proběhne screening zraku účastníkům silničního provozu ve vybraných městech v prostorách informačních center nebo na místech k tomu určených ve všech krajích ve spolupráci s optometristy a koordinátory BESIPU Ministerstva dopravy.

Co je cílem osvětové kampaně

Pravidelným pořádáním osvětové kampaně Bezpečně za volantem – péče o zrak chceme zapůsobit a oslovit co nejvíce účastníků silničního provozu, a to především řidiče motorových vozidel, aby nepodceňovali pravidelné kontroly svého zraku a aby při řízení motorového vozidla používali korekci, kterou jim jejich optik nebo oční lékař doporučí.

Na trhu s oční optikou máme široký výběr brýlových skel pro řidiče, která usnadní vidění při snížené viditelnosti, např. Vlivem nepříjemných odlesků při dešti, sníženého vidění v mlze nebo za šera.

UPOZONĚNÍ: Čím jsou nebezpečné Brýle „HOTOVKY“

Důležitou informací pro širokou veřejnost je i fakt nesprávného používání tzv. BRÝLÍ HOTOVEK líbivého a lákavého designu, které si můžeme zakoupit v prodejnách řetězců, lékáren apod. za velmi nízkou cenu, která je však jen lákadlem pro nedostatečně informované uživatele.

Je nutné zdůraznit, že při dlouhodobém používání si můžeme nenávratně poškodit svůj zrak nebo způsobit nepříjemné bolesti hlavy. Tyto brýle je vhodné používat pouze jako „náplast“ do doby, než si pořídíte správné brýle nebo kontaktní čočky u svého optika.

CO JE SCREENING ZRAKU?

Screening – test zraku prováděný odborným týmem z MSOO ve složení optiků a optometristů na speciálním screeningovém přístroji prokáže, jak vidíte za šera, za mlhy, jaké máte prostorové vidění, jak vidíte na dálku a na blízko a zda máte v pořádku barvocit.

Specialisté test na místě vyhodnotí a případně doporučí odborné vyšetření – změření zraku ve specializovaných očních optikách – a zároveň poradí s řešením korekce při řízení motorového vozidla nebo pro práci v kanceláři apod.

Jste řidič? Otestujte ostrost svého vidění.

Jste řidič? Otestujte ostrost svého vidění.

 

Víte, že každé šestnácté auto, které na silnici potkáme, může řídit někdo, kdo nevidí zrovna úplně dobře? Nebo že každé sté auto řídí člověk, který by za volantem vůbec neměl co pohledávat? Zjišťovali jste si, že úroveň vaší zrakové ostrosti, tedy zda dokážete rozlišit požadovaný detail na odpovídající vzdálenost, je perfektní? Že si můžete sednout za volant, aniž byste ohrozili sebe, spolujezdce nebo posádku ve vozidle naproti? Pokud vaše oči správně nespolupracují, nemusíte být schopni vidět 3D a tím pádem správně neodhadnete vzdálenost protijedoucího vozidla. Věnujte proto pozornost kampani „Bezpečnost za volantem – péče o zrak“. Probíhá v květnu pod záštitou Mezinárodního sdružení optiků a optometristů ve vybraných městech ČR.

 

Jako řidiče by vás měla zajímat především zraková ostrost. Pokud je oko schopno rozlišit detail pod úhlem jedné úhlové minuty, gratulujeme, máte stoprocentní ostrost. Přitom je jedno, zda jí dosahujete bez korekce, anebo s použitím brýlí nebo kontaktních čoček. Všechny oči, které rozliší ještě drobnější detail, mají zrakovou ostrost nadprůměrnou, naopak ty, které této hranice nedosáhnou, vykazují zrakovou ostrost sníženou, což je pochopitelně nežádoucí. Dolní hranicí pro zdravotní způsobilost řidiče je 70% zraková ostrost. To se netýká jednookých řidičů, ti musí mít zrakovou ostrost na úrovni 100%.

 

Výsledky nejsou uspokojivé.

Celorepubliková kampaň v roce 2013 odhalila lehce přes 6 % řidičů (z celkového počtu 589 řidičů), jejichž zraková ostrost nedosahovala stanovených 70 %, což znamená, že jejich způsobilost k řízení motorových vozidel je podmíněna odborným posouzením. Jejich věkový průměr činil 58,1 roku. Skupinu osob se zrakovou ostrostí pod 50 % a tím pádem zcela nezpůsobilých k řízení motorových vozidel tvořilo jedno procento z celku. Průměrný věk těchto řidičů je 64 let.

 

Průměrný věk (roky)

všech zúčastněných

osob se zrakovou ostrostí <50 %

osob se zrakovou ostrostí <70 %

osob se zrakovou ostrostí

<100 % alespoň na jednom oku

45,0

64,0

58,1

50,9

Tabulka č. 1. Srovnání průměrného věku ve skupinách řidičů podle dosažené zrakové ostrosti

U osob těžce tupozrakých nebo jednookých s jediným prakticky vidoucím okem, které tvořily 4 % ze všech zúčastněných, byla zjištěna průměrná zraková ostrost 113 %, přičemž však necelá jedna čtvrtina z nich nedosáhne ani na zákonem požadovanou 100% hranici!

 

Zajímavé výsledky přinesl také screening binokulárního vidění. 4 % řidičů ho nebyla schopna vůbec, jednalo se především o tupozraké jedince. Ve zbývajících 96 % se u více než třetiny osob vyskytovalo skryté šilhání, tedy stav, kdy oční pár nespolupracuje zcela optimálně a k zajištění nezdvojeného vidění musí být vynakládáno vyšší motorické úsilí okohybných svalů, resp. představuje i vyšší zátěž pro senzorické zpracování zrakového vjemu mozkem.

Skryté šilhání může v některých případech vést ke zhoršení kvality vidění rozostřením či zdvojením obrazu začínaje a nepříjemnými bolestmi hlavy a očí a špatným odhadem vzdáleností konče. Více než čtvrtina řidičů měla problémy s vybavením prostorového vjemu, 15 % toho nebyla schopna vůbec.  Skryté šilhání i prostorové vidění se může projevovat i navzdory vynikající zrakové ostrosti, avšak nebývají předmětem prověřování při vstupních či pravidelných lékařských prohlídkách a mohou tak snadno uniknout pozornosti.

 

Zajímavé je i srovnání z pohledu používání brýlí nebo kontaktních čoček při řízení. Zatímco z celkového počtu účastníků screeningu používalo korekční pomůcku jen něco málo přes 20 % řidičů a v podobných číslech se držela i skupina osob se zrakovou ostrostí do 70 %, mezi nejrizikovějšími řidiči se zrakovou ostrostí pod 50 % nebyl jediný nositel brýlí nebo čoček. Lze se tedy domnívat, že se jedná o řidiče, kteří si deficit svého zraku neuvědomují, případně uvědomují, ale nikdy ho zodpovědně neřešili návštěvou očního specialisty a pořízením korekční pomůcky.

 

Z pohledu zdravotní způsobilosti pro držení řidičáku u „zkoušek“ propadlo pouze jedno procento řidičů, kteří by díky stavu svého zraku za volant usedat neměli.  Ovšem z pohledu odborníků situace tak růžová není. Téměř 44 % osob nedosahovalo alespoň na jednom oku optimální zrakové ostrosti. Je potřeba mít na paměti, že tento deficit se výrazněji projeví za horších světelných podmínek na silnici, tj. při mlze, dešti, soumraku a podobně, kdy rozlišovací schopnost očí ještě klesá. Proto je potřeba snažit se vždy o dosažení co nejlepší zrakové ostrosti. 

 

A k jakému závěru dojdeme, když se na výsledky kampaně „Bezpečnost za volantem – péče o zrak“ podíváme očima řadového účastníka silničního provozu? Třeba k tomu, že na našich silnicích vedle sebe narazíme na řidiče, jejichž vidění je diametrálně odlišné. Máme řidiče se zrakovou ostrostí 80 % a také se 160 % standardu (a obojí je v rámci platných předpisů). Když jeden spatří překážku a začne brzdit, druhý k ní musí dojet na poloviční vzdálenost, aby ji vůbec rozeznal a mohl zareagovat. Co to udělá, setkají-li se v hustém provozu na dálnici?

 

Přijďte si zdarma prověřit váš zrak. Přesná místa screeningu zraku naleznete na www.sdruzenioptiku.cz. Včasné odhalení a vyřešení problému se zrakem může zásadně přispět k bezpečnosti silničního provozu.

 

 

Webdesign & hosting & Šumava: ŠumavaNet.CZ